1. SINIF NEDEN ÖNEMLİ? SOL EL Mİ, SAĞ EL Mİ?



1. SINIF NEDEN ÖNEMLİ?

Çocuk akademik anlamda ilk deneyimlerini 1. Sınıfta yaşar. Okul ve eğitim kavramını bu yaşta nasıl algılarsa üniversite hayatına kadar aynı algıyı sürdürür.

Birinci sınıf ,sayısız yaşam becerisinin bir arada geliştiği bir yıl. Üstelik okul ortamı , bu becerileri geliştirmek için en uygun sosyal ortam. Bu ortamdan en verimli şekilde yararlanabilmeleri için onlara verebileceğimiz en büyük destek, fazla müdahale etmemek, çok gerekmedikçe bir adım geride durmak ve sorunlar karşısında kendi çözümlerini üretmelerine fırsat vermek.

Çocukların 1. Sınıftayken yaşadıkları en büyük zorlukların sebeplerinden biri de şimdiye dek bazı işlerin onlar adına yapılmış olması ve artık bu destekten uzak kalmaları. Şimdiye kadar çocuğunuzun paltosunu askılığa sizin astığınızı düşünelim. Çocuğunuz bu işi okulda kendi yapmak zorunda. Çünkü öğretmenin tüm çocukların paltolarını asması beklenemez. Başka bir örnekle çocuğunuzun ayakkabılarını şimdiye dek sizin bağladığınızı düşünelim. Okulda teneffüs sırasında ayakkabısının bağı çözülürse bu desteği alamayacak . Son bir örnek ise arkadaş ilişkilerinden olsun. Çocuğumuz misafirliklerde ya da akraba ortamlarında yaşıtlarıyla sorun yaşadığı zaman şimdiye kadar yetişkinler çözüm ürettiyse teneffüslerde akranlarıyla ve hatta kendinden büyük çocuklarla yaşayacağı sorunları kendisinin çözmesini bekleyemeyiz.

Özetle, bunun gibi hemen akla gelmeyen pek çok şeyle aynı anda tanışacak olan çocuğunuz elbette bazı uyum sorunları ve endişeler yaşayacak. Bu gibi basit konularda bile ona yardım etme sürdürüldüğü sürece bahsettiğimiz sorunlar yaşa göre sadece şekil değiştirecek ama sürecek. Önerimiz, henüz okul hayatının başında olan çocuğunuza belli konularda çekinmeden sorumluluk vermeniz ve kendi işlerini yapmasına ,kendi sorunlarına çözüm üretmesine fırsat tanımanız.


YA ŞİMDİ YA HİÇ !



Ödev yapma bilincinin gelişmesi sadece okul hayatını ilgilendirmeyen, tüm yaşamı etkileyen ve bu dönemde alışkanlık haline gelmezse sonradan çok zor oturtulabilen ,bu dönemin en önemli parçasıdır.

Birinci sınıfta ödev bilinci oturmamış çocuklar üniversiteye kadar eğitim hayatlarında zorluk yaşayabilecekleri gibi, yüksek olasılıkla yetişkinliklerinde de çocuklarına karşı sorumluluklarını yerine getirmeyen anne yada baba, birbirlerine karşı sorumlulukları yerine getirmeyen eş, iş arkadaşlarına karşı sorumluluklarını yerine getirmeyen birer çalışan, sosyal çevrelerine ( komşularına ,aile dostlarına vb. ) karşı sorumluluklarını yerine getirmeyen birer birey olacaklardır.

Çocuğunuzun ileriki yaşlarda bu gibi sorunlar yaşamasını elbette istemezsiniz. Bunu için şimdiden başlayarak bazı önlemler alınmalı. Örneğin bu dönemde çocuklar bazen ödev yapmak istemeyebilirler. Bu konuda ne kadar net bir tavır sergilersek ilerisi için o kadar sağlam bir kazanım elde etmiş oluruz.Net bir tavırdan kastımız zorla ödev yaptırmak gibi anlaşılmamalı. Ödevini yapmanın onun sorumluluğu olduğunu sakin ama kararlı ses tonuyla ve geri adım atmadan anlatmak, atılacak en doğru adım. Onlara kıyamamak, ağlayınca kararlılığımızdan vazgeçmek ise çocuğumuzun bizim zayıf yönlerimizi kullanma alışkanlığı kazanmasına yol açacak ve onun için yapacağımız en büyük kötülük olacaktır.



SAKIN ACELE ETMEYİN !



Her anne babanın 1. Sınıfta en çok önemsediği şey çocuğunun erkenden okuma yazmaya geçmesidir. Elbette okuma yazmayı öğrenmek bir başarıdır. Ancak erkenden öğrenmek öyle sanıldığı kadar da büyük bir akademik bir başarı değildir. Aksine bu dönemde fazladan acele etmek, ileride daha büyük sorunlara neden olur.

Okuma yazma süreci ,bütün eğitim hayatının temelidir. Bu anlamda 1. Sınıfı on katlı bir binanın temeline benzetebiliriz. Varsayalım ki standart inşaat yöntemleriyle on katlı bir bina inşa edeceğiz. Temeli attık ve betonun kendi doğal koruma zamanını beklemeden kat çıkmaya başladık. İşte bu bina eninde sonunda çökme riski bulunan bir binadır. Oysa betonun kendi doğal zamanında kurumasına fırsat verirsek temelimiz sağlam olacaktır ve güvenle istediğimiz kadar kat çıkabileceğimiz yüksek bir apartmanımız olabilir. Çocuklarımıza eğitim hayatlarını bir gökdelene çevirmek konusunda bu fırsatı verelim.



BAŞKA NELERE DİKKAT ETMELİYİM ?



• Elbette öğretmen-öğrenci ilişkisi çok önemli. Ondan daha da önemli olan ise veli-öğretmen ilişkisi. Bu cümleden kastımız sürekli okulda olmanız, gün aşırı öğretmeninizle konuşmanız değil; onun evdeki yansıması olmanız ve kuralları özellikle 1. Sınıftayken öğretmeninizin koymasına izin vermeniz. Öğretmen ve veli çocuktan istenenler konusunda ağız birliği yapar ve bu konuda taviz vermezlerse öğrenci gerekli disiplini henüz bu yaşta kazanacaktır. Tüm konularda öğretmeninize tam güven ve destek vermeniz çocuğunuz için bu yaşta verebileceğiniz en önemli mesaj. Örnekle ödevlerin azlığı ya da çokluğu ile ilgili yorumları kesinlikle çocuğunuzun yanında yapmamalısınız. Her konuda olduğu gibi bu konuda da öğretmeninize tam destek vermelisiniz.

• Çocuğunuzu başka çocuklarla karşılaştırmak onun özgüvenini yıkacak ve onu başarısızlığa sürükleyecektir. Onları başarıya sağlam adımlarda götüren aslında sevgi ve güvendir.

• Eşya sorumluluğu ve düzenli olma alışkanlığı da birçok başka alışkanlık gibi bu yaşlarda kazanılıyor. Zor gibi görünse de aslında bunları oturtmak sanıldığından kolay. Her şeyden önce ödev yapmaya başlamadan gerekli malzemeleri onun hazırlamasını sağlayın. Elbette çalışma sonunda da malzemelerini kendisi toplamalı. Çantasını mutlaka akşamdan ve kendisi hazırlamalı.

• Çocuğunuz ödev yaparken 1. Sınıfın ilk dönemine özel , onun yanında olmalısınız. Bu onunla birlikte ödev yapmanız anlamına gelmiyor. Onunla oturmalı, ne yapacağını bildiğinden ve ödevini doğru anladığından emin olmalı ,sonra kendi kendine yapmasını sağlamalısınız. Bittiğinde kontrol etmeli ve yanlışı varsa yanına bir işaret koyup yeniden denemesini istemelisiniz.

• Çocuğunuz kahvaltı yapmadan okula gittiğinde olumsuz etkilenen tek şey bedeni ve sağlığı değildir. Doğru yaşam alışkanlıklarını da kazanamaz. Ayrıca güne ebeveynle birlikte, keyifli bir başlangıç tüm okul gününün verimli geçmesini sağlayacaktır.

• Uyku saati sabit olmalıdır. Gerekirse gezme, aktivite gibi sosyal etkinliklerimizi özellikle bu dönemde çocuğumuzun uyku saatine göre ayarlamanız onun için önemli bir kazanım olacaktır.

• Son ve en önemli maddemiz ise ödül. Bu yaştaki çocuklar onaylanmaya en çok ihtiyaç duydukları dönemin içindedirler. Yaptıkları iyi şeyleri fark ettiğimizi onlara bildirmek özgüven gelişimleri için büyük önem taşır. Ödev ve çalışma saatinin bitiminde iyi dönütler ve ödül onların çalışma kavramıyla barışık olmasını sağlar. Ödül, bir oyuncak ya da bir materyal olmamalıdır. Unutmayın, çocuklarınız için en önemli ödül birlikte oyun oynamaktır.



SAĞ EL Mİ,SOL EL Mİ?



Yazmada önemli konulardan biri el tercihi. Çocuklarda sağ, sol ve iki ellilik gibi kullanım farklılıkları olabilir. Çoğunluğu sağ eli tercih etmekle beraber çocuğunuz sol elini de kullanıyor olabilir. Eğer çocuğunuz sol elini tercih ediyorsa sağ elini kullanması için zorlamamalısınız. Hatta bazı çocukların iki elin de kullandığı gözlenmekte. Bu gibi durumlarda yoğunluklu olarak hangi elini kullanıyorsa çocuğunuzun yazmaya o eliyle devam etmesi gerekiyor. Bu konuda öğretmeninin görüşü alınarak gerekli yönlendirmeler yapılabilir.



Yukarıda sağ ve sol el tercih edenlere göre kalem tutma şekilleri yer alıyor. Kalemi üç parmakta tutma şekli en sağlıklı olanıdır. İşaret parmağı ve başparmağın yumuşak uç kısımlarının birbirine değecek şekilde kalemi kavraması ,kalemin yatay şeklinin kağıt yüzeyine 45 dereceye yakın açı oluşturması ve kalemin arka ucunun kolun bilekle dirsek arasındaki çizgiye oturması gerekir. Bu noktalara dikkat ederek gerekli durumlarda çocuğunuzu uyarmalı ve doğru şekli göstermelisiniz.